Saturday 24 March 2012

ikhlas hatiku

Bismillahirahmanirrahim.

Ya Rabbi, Ya Amin.
tiada siapa hanya Engkau yang memahami dukaku, yang mampu memaafkan khilafku, yang melihatku jatuh dan bangun atas izinMu, yang mampu memelihara perilaku ku dalam rahmatMu, yang sentiasa bersamaku saat tiada siapa yang bersamaku.

Ya Allah, Ya Tuhanku.
saat ku dihimpit ujian, ketika aku berdiri keseorangan, membawa hati yang penuh hening dan hiba tidak ku tahu seluas pandangan dan sekecil hati ini untuk menzahirkan apa yang terpahat. mungkin tawa kelihatan untuk menghapuskan tangis, tapi ruang hati tetap pedih dan sakit... segalanya kerna khilafku... tiada lain hanya khilafku.


Ya Rahman, Ya Rahim.
terkadang ku yakin dan ku percaya apa yang ku lakukan adalah yang paling termampu, tetapi kadang kala ku lupa ada yang lebih berjaya dan dicatatkan atas kehendak Engkau, Allah yang maha besar. dengan membawa sehiba hati ini, seikhlas dan setulus jiwa yang tersorot, bersujudlah aku memohon keampunan kepada mu di atas kelemahan hatiku dan aku memohon Engkau ya Allah menerima ampun dan maafku agar sentiasa merahmati ku, memelihara imanku melewati hari2 aku dan agar Engkau membahagiakan ku dunia dan akhirat.


Ya Allah,
mungkin takdirku bukan di dunia, tapi aku titipkan doaku agar takdirku pada kehidupan yang lebih panjang, InsyaAllah di akhirat nanti. kau pelihara lah kasihku, ikhlasku, dan doaku agar dapat memberi kekuatan dan ketabahan kepada mereka yang memerlukan. sesungguhnya Engkau lebih mengetahui apa yang terkandung dan yang bersarang dalam hati milikMu ini ya Allah.


ampunkan aku di atas segala kelemahan dan dosaku terhadapmu dan terhadap mereka yang ku sakiti. jadikanlah aku wanita yang solehah supaya di tempatkan bersama zulaikha, siti aisyah, siti khadijah dan nabi junjungan ku Muhammad, SAW. kau limpahkan hidupku penuh dengan ketabahan, jalan yang benar, kasihMu dan kasih mereka yang ikhlas terhadap ku, seperti mana kasih ibu bapaku menyayangiku, dan aku mohon Kau lindungilah aku di bawah rahmatmu dan Kau kuatkanlah imanku.

aku sentiasa mencari jalan yang terbaik supaya aku dapat memberikan kasihku dan hatiku hanya kepada Engkau ya Allah. sesungguhnya kasihMu tidak terbatas antara langit dan bumi yang menguasai seluruh alam ini    . jika apa yang aku temukan pada hari ini bukan milik ku ya Allah, itu adalah takdirnya, malah aku pohon Engkau berikan ku kekuatan untuk menempuhinya dan kau kirimkan aku orang yang akan mengasihiku kerana Mu.

sesungguhnya, aku ini begitu hina, namun aku mohon Engkau peliharalah orang-orang yang aku sayangi dan aku kasihi semoga turut berada di dalam rahmatMu. Engkau peliharalah mereka sebaik Engkau memelihara Muhammad SAW bersama para sahabatnya. Engkau hilangkanlah duka dan hiba di hati mereka. kurniakan bahagia dan rezeki Engkau yang maha luas itu sesungguhnya hanya Engkau yang mampu melakukannya.

ampunkan salah silapku terhadap mereka yang pernah ku sakiti, sesungguhnya mungkin aku bertindak di luar batasku... semoga Engkau turut memeliharaku dari rasa dendam dan iri hati dan semoga aku turut memaafkan mereka yang pernah menyakitiku tanpa mereka sedari. semoga Engkau pelihara jalanku agar berjaya di dunia dan akhirat.

..........................di saat kau berduka dan kau rasakan tiada sesiapa disisimu melainkan Allah, Allah itu sudah lebih dari mencukupi.


InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment